نوشتن دیدگاه

نارکولپسی

نارکولپسی

نارکولپسی ، نوعی اختلال عصبی مزمن است که بر کنترل خواب تاثیر می گذارد و منجر به خواب آلودگی های روزانه می شود. این اختلال به دلیل از دست رفتن ماده شیمیایی به نام هیپوکرتین در مغز، رخ می دهد. این ماده شیمیایی مسئول بیداری و تنظیم خواب می باشد و در هایپو تالاموس ترشح میشود.

نارکولپسی

نارکولپسی

عوارض نارکولپسی

در موارد شدید، این اختلال، فعالیت های اجتماعی فرد و هم چنین سلامت بدنی را تحت تاثیر قرار می دهد. فرد مبتلا به نارکولپسی، در هر لحظه می تواند بخوابد، حتی زمان رانندگی. گاهی حتی ناخواسته به خواب میرود که به آن حمله خواب(sleep  attack) میگویند.

انواع نارکولپسی

نارکولپسی، دومین علت خواب آلودگی در طول روز، بعد از آپنه انسدادی خواب می باشد و در سنین 10 تا 30 سال، شروع می شود. 3 نوع نارکولپسی وجود دارد:

نوع 1: نارکولپسی به همراه کاتاپلکسی (ضعف عضلات صورت و یا گردن یا اندامها که ممکن است منجر به زمین خوردن شود)

نوع 2: نارکولپسی بدون کاتاپلکسی، خواب آلودگی در طول روز

نوع 3: نارکولپسی ثانویه: به دلیل آسیب هیپوتالاموس در زمینه  ضربه مغزی، برخی سرطانها یا سکته مغزی)

علت نارکولپسی

علت اصلی این اختلال هنوز به طور کامل مشخص نشده است. اما آسیب و یا تومورهای مغزی، می تواند از علل بروز نارکولپسی باشد.

علائم نارکولپسی

خواب آلودگی های روزانه، بارزترین علامت این اختلال است. کاتاپلکسی (تن انداختگی و یا ضعف عضلات صورت و گردن)، فلج خواب یا بختک (ناتوانی فرد در حرکت و یا صحبت کردن حتی به هنگام بیداری) و  توهم های بینایی یا شنوایی در ابتدای خواب، از دیگر علائم این اختلال هستند.

افرادی که از چنین اختلالی رنج می برند، باید به  فوق تخصص اختلالات خواب مراجعه کنند. در ابتدا ممکن تشخیص این اختلال، با سایر اختلالات عصبی مانند، آپنه انسدادی خواب و یا سندروم پای بی قرار اشتباه گرفته شود. پزشک در ابتدا به بررسی وضعیت خواب بیمار، و سپس معاینات فیزیکی می پردازد.

جهت تعیین وضعیت خواب، سوالات زیر از بیمار پرسیده می شود:

– آیا در طول روز احساس خواب آلودگی می کنید؟

– چند ساعت در طول شبانه روز می خوابید؟

– آیا به محض بیدار شدن، قادر به حرکت دادن بدن خود هستید؟

– آیا به هنگام عصبانیت و یا خندیدن، احساس ضعف عضلانی دارید؟

درمان نارکولپسی

درمان قطعی برای این اختلال وجود ندارد. مصرف داروهای ضد افسردگی، به کاهش شدت علائم کمک می کند. راه کارهایی برای کاهش و تسکین علائم این اختلال وجود دارد، از جمله:

– داشتن یک برنامه خواب مناسب.

– محدود کردن مصرف نیکوتین، کافئین و یا الکل تا حد امکان.

– اجتناب از مصرف داروهای بدون نسخه مانند داروهای آلرژی و یا سرماخوردگی که باعث خواب آلودگی و یا کسالت می شوند.

– ورزش و تمرینات بدنی روزانه.

– دوری از انجام فعالیت های خطرناک مانند رانندگی، مگر اینکه قبل از آن، چند دقیقه ای را استراحت کرده باشید.

– داشتن  7 تا ۸ ساعت خواب شبانه مفید.

– رفتن به رختخواب زمانی که کاملا خواب آلود هستید.

متخصص مغز و اعصاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + سه =

زایمان طبیعی پروتز سینه درمان واریکوسل جراحی بینی استخوانی جراحی بینی جراحی بینی فوق تخصص جراحی پلاستیک متخصص پوست زایمان سزارین درمان ناباروری زایمان سزارین فوق تخصص جراحی پلاستیک لابیاپلاستی پروتز سینه فوق تخصص جراحی پلاستیک آزمایش تیروئید میکرونیدلینگ فوق تخصص جراحی پلاستیک بهترین جراح بینی گوشتی جراح سرطان پروستات بهترین متخصص ارتوپدی در تهران درمان زخم بستر